Empasa Virgin Mary kloof

hersonissos, malia, stalis, roza schlucht, empasa virgin mary schlucht, wandern kreta, urlaub kreta, klettern kreta, schluchten kreta, wandern hersonissos, ausflug hersonissos, ausflug malia, hiking kreta, trekking kreta,
Aussicht in die Empasa Virgin Mary Schlucht

Dit ravijn is gelegen net voor de Roza’s Kloof. Het is daarom makkelijk te bereiken vanuit Hersonissos, Malia, Stalis en omgeving. U dient wel een huurauto of scooter te hebben, aangezien de busverbinding niet geweldig is.
De ingang is via een geasfalteerde weg en u kunt bij de ingang van de kloof parkeren onder twee grote walnootbomen.

hersonissos, malia, stalis, empasa virgin mary schlucht, empasa virgin mary, wandern kreta, urlaub kreta, klettern kreta, schluchten kreta, wandern hersonissos, ausflug hersonissos, ausflug malia, hiking kreta, trekking kreta,
der Eingang in die Schlucht

Als u vanuit de New National Road komt (E75 genaamd in Google), neemt u de afslag voor Hersonissos / Kastelli (daar waar de nieuwe luchthaven wordt gebouwd).
De weg slingert door de bergen en u komt langs Aquaplus (1 van de waterparken van Kreta) bij een afslag waar u rechtdoor gaat richting Potamies, Sfendili en Lasithi.

De weg gaat rechtdoor. Diegene die nog eten of drinken willen kopen, kunnen dat doen aan het begin van het dorp Potamies. U komt langs de Aposelemi dam en meer, langs het verlaten dorpje Sfendili tot u bij Avdou aankomt.

Aan het einde van het dorp is een klein bord met daarop: Rosa's Gorge. Daar slaat u rechtsaf en volgt de weg tot u bij een kleine kruising komt. Daar slaat u linksaf, volgende rechts en dan komt u bij de prachtige kleine parkeerplaats met de vijgen en walnootbomen. Indien u eind augustus / begin september komt, kunt u heerlijk in de schaduw zitten en van de vijgen en walnoten genieten.

agio farango, agiofarango, agio faranggo, agiou farangou, canyon, crete, hiking crete, climbing crete, holidays crete, heraklion, chania, rethimnon, kalamaki, kamilari, listaros, mires, lentas, timbaki, agia galini, klettern, tauchen, kreta, schlucht,

Zoals de meeste wandelroutes, begint het met het openen van het hek. U gaat langs de rivierbedding, die is opgedroogd in de zomer. Van daar kunt u de kloof opklimmen, maar dat is erg moeilijk en gevaarlijk.
U kunt ook links af gaan en de weg volgen met de rode pijltjes, wat een stuk makkelijker is.
Het pad is niet echt spectaculair en een beetje saai. Aangezien deze kloof niet erg bekend is en het pad niet veel begaan, is het regelmatig geblokkeerd door omgevallen bomen of stenen. Na ongeveer 1 km eindigt het betere stuk van het wandelpad en gaat het verder op paadjes waar de geiten lopen. U klimt de berge op door dichte struiken en vaak zoekt u (wanhopig) naar de
rode pijltjes die u de weg moeten wijzen. Als u bijna bij de top bent, een hek zonder een openingsmechanisme blokkeert de weg. U kunt hier overheen klimmen, maar gezien het roestige draad zou ik dit niet aanraden. Aan de andere kant komt u in een olijvenveld dat u over een kronkelpad verder opwaards leidt. Als u links aanhoudt, komt u bij een kleine kerk met een prachtig zicht in de kloof.

Conclusie:

Als u zin heeft in een kleine wandeling en walnoten of vijgen wilt verzamelen, kunt u dit doen aan het begin van de kloof. Niet spectaculair, geen hoogtepunten...

Op de terugweg probeerden we door de rivierbedding te gaan, want we wilden niet dezelfde weg nemen.
Het was een fantastische maar heel gevaarlijke uitdaging waar je veel moet klimmen of over rotsblokken moet springen. Als u uit bent op een beetje avontuur, dan kunt u deze route kiezen!

Ik geef u hier een aantal indrukken!